Пътни настилки в селският двор /Road surfaces in rural yard


Пътните настилки се разделят на следните групи и видове;

А/ Временни настилки:

# земни подобрени настилки

# баластрeни настилки

# равен калдаръм

#  трошенокаменни настилки

Б/ Трайни настилки:

# каменно паважни

# циментобетонни

Пътните настилки се полагат направо върху почвата когато са временни , или върху дрениращ пясъчен слой.Дренажният пясъчен слой се състои от един пласт пясък с дебелина в зависимост от вида на почвата на леглото и вида на настилката:

Table road

За дрениращ слой могат да се използват и други местни материали,като трошени камъни,баластра,чакъл,металургична сгурия,и др.материали имащи дрениращи свойства.Когато за дрениращ слой се използва трошен камък или речен чакъл,дебелината на дрениращият слой трябва да се намали с 25~30 % от определената дебелина на такъв от пясък.

Дрениращият пясъчен слой след изравняването , трябва да се уплътни в овлажнено състояние чрез трамбоване или чрез овалване с лек валяк посредством 2 –3 минавания върху всяка точка от леглото.Повърхността на пясъчния слой трябва да има същият напречен наклон, както и настилката.

# Основен калдъръм се прави от камъни с пирамидална форма , наредени плътно един до друг с широката основа долу , а върхът горе е в редове , перпендикулярни на пътната ос , празнините между камъните се заклинват с каменни отломки или с трошен камък. Основния калдъръм в зависимост от вида и влажността на почвата се реди направо върху земното легло  или върху пясъчна възглавница – съгласно горната таблица. Дебелината на основният калдъръм е от 12—25 см. в зависимост вида и влажността на почвата, уплътняването му се извършва с овалване с лек валяк/ до 8 т./ или с трамбоване.Ако се появят улягания по-големи от 5 см.-калдъръмът на тези места се изважда , пътното легло се попълва с подходяща почва  и наново се трамбова .За отвеждане на водите проникнали в основата на настилката , се правят закрити дренажни каналчета под всеки банкет , разположени шахматно.

Дренаж

Дренажните каналчета се запълват с дрениращ материал : като пясък, баластра,чакъл,металургична сгурия  др.Дренажният материал в каналчетата се покрива с чимове,поставени с тревата надолу.За по- добро отвеждане на водата от пътното легло в дренажните каналчета при изхода им от леглото се прави малко разширение – при наклон на пътя до 1% – от двете страни, а при наклон над 1% – от едната страна.В последния случай дъното на дренажните каналчета се вдълбава с 10 см. – за да се предотврати течение на вода в пясъчният слой по дължината на леглото.В изходният край на дренажните каналчета пясъкът може да се замени по протежение на 25 см. с речен чакъл или трошен камък.Дъното на дренажните каналчета трябва да е с поне 20 см. над дъното на водосборната канавка.

фиг.Drenaz

Дренажните каналчета се правят перпендикулярно на пътната ос при наклон на пътя до 1 %, при по-голям наклон – те се правят под ъгъл 60—70*/градуса/ към пътната ос.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: